יום חמישי, 7 ביוני 2012

הדרשה על הדרשה דרשה לבר מצווה - דיאלוגית ./ ראובן וינון הכהן אוריה

ב"ה הדרשה על הדרשה / דרשת הבר מצווה של ינון הכהן תשע"ב




1. אבא - יינון בוא בבקשה לשאת דרשה . נקבל את יינון במחיאות כפיים .

1. ינון-- (מוציא את הדפים וכאילו מתחיל לקרוא : פונה לקהל ) "ברשות מורי ורבותי קהל אורחים יקר וקדוש , ערב טוב מזל טוב וברוכים הבאים !" {מוזיקת ברבו }....(עוצר .. ופונה לאבא )

אבא , עכשיו אני צריך לקרוא כמה עמודים בתור דרשה ? גם אני אקרא דרשה שאבא שלי הכין לי ? למרות שלמדנו יחד ? מה החוכמה לקרוא כמה עמודים ? מה זה נותן ? גם ככה רוב האנשים לא מקשיבים ומחכים שאני אומר "ואני רוצה להודות להורי שהביאוני עד הלום ".

2. אבא-- : ינון זה די נכון מה שאתה אומר אבל זה מה שכולם עושים . זו המסורת . עכשיו זה טקס הדרשה ואנשים מחכים לשמוע ולראות אותך קורא ".

2. ינון -- : "אבל אבא, נראה לך שזה נכון שימחאו לי כפיים הקריאה ? אני בכלל לא מבין מה זאת הדרשה הזו ? מה תפקידה ? למה היא חשובה בטקס בר מצווה?"

3. אבא --: תחשוב למה באמת צריך דרשה של הנער המצווה? האם כדי שיהיה מי שיגיד דבר תורה ?

3. ינון --: באמת למה ? מה קורה שילד מגיע לגיל שלוש עשרה ועושים לו מסיבה כי הוא מתחייב במצוות האם הוא מתחייב במצוות דרשה ?

4. אבא --: נו . תחשוב !!! הדבר הראשון שקורה לילד כזה זה שהוא מחוייב וצריך לחשוב !

4. ינון--: (עושה עצמו כמהרהר וחושב ) אולי כי אני למשל מתבגר – זאת אומרת עובר שלב לבגרות וחלק מההכשרה שלי והמבחן שלי זה להיות מסוגל לעשות מה שבוגרים יכולים לעשות בלימוד תורה . זאת אומרת שדרשה זה מבחן בגרות .

5. אבא --: כן, די נכון. אז מה אתה מבין ולומד מכך ?

5. ינון --: שבעצם לקראת יום הבר מצווה והמסיבה הייתי אני צריך להכין לבד את הדרשה . ככה אני מכשיר את עצמי ללמוד לבד ולהגיד לאחרים את מה שלמדתי.

6. אבא--: נו ואת זה עשית?

6. ינון--: כן , אבא למדתי הרבה על הפרשה שלי , על התפילין ועוד ...אבל נראה לי שמה שאני אגיד כולם כבר יודעים וגם שמעו את זה בכל הבר מצוות .

7. אבא--: נו אז מה תעשה ? מה תגיד כדרשת בר מצווה?

7. יינון --: אבא אולי התקינו דרשה בגלל משהו אחר ?...

8. אבא -: מה ?......

8. יינון --: אולי בגלל , שרצו שילד שכולם מכבדים אותו ומתרגשים איתו על זה שהוא מצטרף לבוגרים ולדברים של קדושה – רצו שילד כזה פשוט יודה לה' על המעמד , ולכל מי שהביא אותו למעמד הזה ההורים והמשפחה כמובן וגם המחנכים , המדריכים והחברים כמובן , וגם להודות לאורחים .

9. אבא --: אולי באמת ..

9. יינון --: אין אולי זה בטוח : אז רק רגע (ינון מברך ומכווין לבגד החדש ): ברוך אתה ה' אלוקינו לך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה "

{תזמורת –מנגינת שואו } ובאמת תודה לכולם על המעמד ועל הדרך למעמד הזה.

10. אבא --: נו יפה , וכל הכבוד . זה הוא ? אתה מסתפק בזה .

10. יינון --: לא אבא , תראה ... יכול להיות בכלל שבגלל שאומרים שיצר הטוב נכנס אלי בגיל הזה אז בעצם הדרשה זה לשמוע מהילד שמתרגש איך הוא מרגיש ביום הזה ? מה עובר עליו? איך הוא מרגיש את היצר הטוב הה ? תגיד אבא איך בכלל מרגישים את שהיצר הטוב הזה נכנס אליך ? זה באמת הסיפור הזה ?

11. אבא --: אולי קודם תספר לי איך אתה מרגיש ?

11. ינון --: אני מרגיש – מיוחד מאוד. זה כיף גדול . זה שערב אחד כולם סביבך זה נותן הרגשה של אהבה וחשיבות . אני מרגיש שאני נכנס לחברה הגדולה ושאני חלק מכל היהודים ושאני יכול לעשות ולהשפיע ולשנות. כאילו אני מלך ליום אחד כאילו אני שולט ...

12. אבא--: או , או או ....אז אולי, אולי זה היצר הטוב ... הזה שנכנס אצלך ... ההרגשה שאתה שולט שאתה יכול ליצור משמעת , שליטה , אתה יכול לנהל דברים . אתה לא מי שרק מנהלים אותו אתה מתחיל לנהל .

12. . ינון --: אז עכשיו אתה בטח תגיד לי שבגלל זה גם נותנים לי במתנה ערימה של מצוות . כי אני צריך לנהל את עצמי וליצור משמעת ושליטה על עצמי עם המצוות. ועוד תגיד לי שבגלל שנהייתי מנהל משמעת ומלך שולט אז נותנים לי כתר של תפילין בראש .

13. אבא --: איך ידעת?....

13. ינון --: אחרי 13 שנים אותם משפטים ואותה מנגינה איך אני לא ידע ?! { תזמורת מנגינת שואו}

כן, אבל אבא , למה פתאום בגיל הזה ?– דווקא מתאים להתחיל לנהל בגיל שמונה עשרה אחרי בחינות הבגרות , או בצבא למה עכשיו.? מה קורה פה עכשיו?

14. אבא --: מה קורה פה עכשיו? מה אתה מרגיש שעובר עליך בתקופה הזו ?אתה זוכר (ביחד אבא וינון ) "תחשוב טוב "!

14. ינון --: מה עובר עלי.(ינון מהרהר ...) מה שעובר עלי ... זה שינויים .

15. אבא --: איזה שינויים ? .....

15. ינון --: ...שינויים . כל מיני ... (מתבייש ומוריד את הראש במבוכה ) אתה יודע .... להגיד ??....

16. אבא --: כן כן ,להגיד אין מה להתבייש בדיוק על זה חוגגים .!!!

16. ינון --: השינויים הם בגוף אני גודל יותר ונהיה חזק יותר , משתנה במראה \ בקול,\ בשפם. ובכלל לפי המצב אני כבר יכול לעזוב אותכם וללכת להקים לי משפחה ולנהל אותה . אבל אני לא יעשה את זה .

17.אבא --: זה כל השינויים ?

17. ינון --: לא ! נהייתי יותר בוגר .התחלתי לחשוב על החיים שלי מה אני רוצה לעשות עם עצמי ? ובכלל למה אני פה ? ומה אני עושה בחיים האלה ? ומה ה' רוצה ממני? כל השאלות האלו שאתה "חופר" לי בכל פעם שאנו יושבים ומשכנ"שים בגינה היפה שלנו. עכשיו אני מקווה שאתה מרוצה מהתשובה שלי . כי זו התשובה שלך .

18. אבא -: טוב זה שנהיית בגיל 13 מנהל ועצמאי זה לא אומר שאתה לא שומע בקולי ולא שומע את השיחות שלי . הנה עכשיו אתה אפילו מחוייב לשמוע עוד יותר בקולי ובקול ה' . אתה מקבל ממש עול מצוות !

18. ינון --: אבל אבא זה לא פיר . מצד אחד אתה אומר שנהייתי בוגר , שליט עצמאי ומנהל את עצמי וגם אחרים ומצד שני דווקא עכשיו אני מקבל עול מצוות. זאת אומרת משועבד, נשלט, וה' מנהל אותי . זה עול כבד!

19. אבא --: נו ינון זה באמת שאלה טובה . איך אתה יוצא מהמלכודת ?

19. ינון --:זה נראה כאילו עושים לי מסיבת פרידה מהילדות ומהחופש כי אני נכנס למסגרת של שעבוד אז כדי שלא ארגיש רע כל כך עושים חגיגה .

20. אבא --: ינון.....(אבא מראה באצבע נו נו נו ) תהיה רציני.

20. ינון --: אבא אני רציני- מה אתה יכול להגיד על זה ? ................. אתה בטח תגיד שדווקא בגלל שאני משתנה להיות גבר והיצרים שלי יכולים לגרום לי לבילבולים אז אני צריך כללים להתנהלות . זה כאילו בגיל 13 אני מקבל מכונית שנותנת לי אפשרויות של כוח ומהירות אבל כדי שאגיע למקום הנכון בריא ושלם ובלי לפגוע באחרים אני צריך כללי נהיגה וזהירות .

21. אבא--: ינון אולי אתה רוצה להיות ראש ישיבה . הסבר כזה רק ראשי ישיבות יודעים לתת. ועכשיו כדי שזה יהיה מושלם תסביר לי איך זה קשור לתפילין ?

21. ינון -- : מה איך זה קשור . זה קשור כי תפילין קושרים לך את הידיים ואת הראש .

22. אבא -- : נו.... ואיך זה קשור ?

22. ינון --: זה אולי קשור כי לא נותנים לך לעשות מה שבא לך . כי אתה לא לבד על הכביש יש עוד נהגים ועוד מכוניות . ולכן התפילין של ראש מסדרות לך את המחשבות , התכנונים והמטרות . והתפילין של יד קושרות אותך אל המעשים והפעולות הנכונות והזהירות .

23. אבא -- ואיך כל זה קשור ?

23. ינון --: מה כל הזמן קשור . מה קשור ? קשור למה ? הכל קשור . בכל מקרה אנחנו קשורים . אנחנו קשורים למשפחה , לחברים , לחברה , לעבודה למדינה. אנחנו תמיד קשורים בכל מיני קשרים השאלה אם הקשרים הללו מחזקים, מועילים, מקדמים ומשמחים או שהקשרים פוגעים , מחלישים ומעציבים . אז התפילין יש בהם שם ה' הם אות שה' מכויין את הקשרים וקושר אותנו לדבר הנכון.

24. אבא --: תגיד ינון אתה אולי רוצה שנעשה לקהל הפסקה מוזיקאלית כדי שהם ירגעו קצת . ותנגן לנו משהו .

24. יינון -- : לא אבא , זה לא מתאים וחוץ מזה לא התאמנתי מספיק כדי שיצא לי מנגינה טובה .

25. אבא --: ינון בלי תירוצים קח תנגן (מגיש לנון את החליל) האורחים רוצים לישמוע אותך .

25. ינון --: (מנגן )וזכני לגדל בנים

26. אבא --: ברבו . תגיד ינון למה לא רצית לנגן אז מה אם לא התאמנת מספיק .

26. ינון - אבא אי אפשר לנגן יפה בלי להתאמן הרבה ולעבוד קשה . אי אפשר להפיק צלילים יפים בלי שתהיה לך משמעת נגינה . כל יום באופן מסודר צריך לתרגל פעם ועוד פעם עד שיצא פיקס.

27. אבא ואם תעשה מה שתרצה .?

27. ינון --- : אז כלום יצא מזה .

28. אבא- - : ינון אתה מבין בני – גם כדי להפיק ממך את הטוב שבך , כדי להוציא ממך מנגינה נפלאה אתה צריך לעבוד קשה , לקבל עול משמעת וריסון , ולהתאמן בעשיית טוב ודברים בעלי משמעות .

זו מה שהתורה מעניקה לך בגיל הזה . ועל זה אנו חוגגים . על כך שאתה יוצר את עצמך כעצמאי. אבל כדי שתוכל לעשות זאת בצורה הכי טובה אתה צריך הדרכה , הסברה , אימון ותירגול.

28. ינון --: אבא! אתה לא חושב שהגזמנו . האנשים תיכף נרדמים .

די , נראה לי שהם הבינו את העיקרון.

28א – אבא --- ינון ינון ומה עם קצת דברי תורה על הפרשה שלך – פרשת בלק

28א .-ינון – (מרים את הקול) אבא !!! די!!(בחיוך ) זה לא שיעור בישיבה פה

עוד מעט לא יהיה עם מי לרקוד .

29. אבא:-- טוב טוב בטוב .. אז הגיע השלב של התודות והברכות . ככה גם יידעו שאנחנו לקראת הסוף .

29. ינון :-- הברכות והתודות הם על חצי הכוס המלאה . אלה שליווי אותי עד לשלב שבו אני צריך ללכת עצמאית . התודות האלה הם קצת פרידה . אז ככה , די ברור שצריך לדבר על אבא , אמא , האחים , הסבים והסבתות המורים והחברים . כל אחד תרם לי דבר שבגללו אני כאן וככה כמו שאני.

30. אבא – טוב נתחיל באבא : מה תגיד לו?

30. ינון – אבא . (חושב ...) א....

31. אבא – אתה יודע מה , ינון תתחיל עם אמא אולי יהיה לך יותר קל .

31. ינון--- אבל אבא – עדיף לדבר על שניכם יחד – נראה לי לומר שהאהבה האינסופית שאתם נותנים לי זה אויר הנשימה שלי ויחד עם הנשמה שאלוקים נטע בי נוצר הפלא שכולי הכנעה ותודה אליו.

32. אבא- ועכשיו כבן זקונים אתה צריך לבקש מחילה מאחיך ואחיותיך על גזילת תשומת הלב במישרין ובעקיפין .

32. ינון – נריה ואלי – נועם , אורי ואליה – סליחה סליחה ותודה תודה . בעזרת האתגרים שהצבתם בפני ושהערמתי אני עליכם . אתם יודעים היטב שהנכם מורי הדרך שלי ושאהבתי האינסופית נתונה לכם .

33. אבא __ סבא וסבתא .....

33. ינון – סבא בני היקר – הנכד האחרון שלך חוגג מצוות וגם אתה משם ומכאן חוגג איתנו. אני ממך בא וכל חיי נושא את דמותך שהופכת חלק מגבורתי. סבתא אתי האהובה סבא אברהם וסבתא אילנה המפנקים יאריך ה' ימיכם בטוב ושנותיכם בבריאות ובנעימים . זכיתי ואתם עימי ביום שמחתי ויהי רצון שנזכה יחד לראות בנים ובני בנים ולחגוג עימם שמחתם.

ולכם רבנים ומורים – מדריכים – חברים ואורחים יקרים . היו ברוכים שבאתם לכבודי ולכבוד הורי. וכשם שראיתם בשמחתי נזכה ותזכו בשמחות רבות ובשמחת עם ישראל כולו בעזרת השם .



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה