"ונהפוך הוא"- והפעם רשות הדיבור להמן !
1. רגע לפני מחיית המן וזיכרונו לשם מחיית שמו בפעם המי יודע כמה, רגע לפני שאנו שופכים על השונא הגרוע מכל את כל השנאה והבוז שמתחת השמיים, רגע לפני תלייתו , בקשתו האחרונה !
ובכן, רשות הדיבור להמן .
שאלה : "המן הרשע צורר היהודים מה עלתה לך שכך ביקשת " להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים"? מניין השנאה העזה הזו המנציחה עצמה לדורות כאנטישמיות ומסרבת להימחות מתחת השמיים?
2. המן : ובכן הרשוני תחילה לילך אצל מגילתכם ולשיטתכם :
מי גדלני ? ומי ציווה על כולם להשתחוות אלי ? האם מעצמי התנשאתי וביקשתי גדולה והכנעה ? ראו כתוב:
א אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, גִּדַּל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶת-הָמָן בֶּן-הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי--וַיְנַשְּׂאֵהוּ; וַיָּשֶׂם, אֶת-כִּסְאוֹ, מֵעַל, כָּל-הַשָּׂרִים אֲשֶׁר אִתּוֹ. ב וְכָל-עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר-בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ, כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן--כִּי-כֵן, צִוָּה-לוֹ הַמֶּלֶךְ;" עד כאן כמדומה שתסכימו עימי . והנה " וּמָרְדֳּכַי--לֹא יִכְרַע, וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה." ואני שואל אתכם למה ? למה שיהיה יוצא דופן?
לו ציוותי אני מליבי ראוי היה לו לפתוח חשבון עימי אבל, זו מצוות המלך , חוק המדינה, דינא דמלכותא. המלך העושה כרצון איש ואיש, המכיר בשונות העמים זה מזה בשפתם ובתרבותם, מצווה גם על מגמת ההאחדה בתחום הצר – כפיפות עבדי המלך אליו ואל נציגו - אלי .
מדוע היה צריך מרדכי להתריס ? מדוע לא קיבל פטור רשמי מאת המלך אם בטח מרדכי בעובדת הצלתו את המלך וחש מוגן?
למען האמת היה ראוי כי אביא את התנהגותו לפני המלך ושישפוט הוא ויחרוץ את דינו. אעפי"כ , שליחים רבים מטעמי נשלחו אליו יום יום להניאו מהתנהגותו הפוגעת בממלכתיות הפרסית, וזה בשלו. ניסינו עבדי המלך ואנוכי להבין לסיבת ההתרסה , לסיבת קריאת התיגר עלי בפני קהל ועדה. הטעם האחד שנשמע מפיו היה: כי הוא יהודי! ריבונו של אחשוורוש מה להשתחוויה מתוך כבוד ונימוס לעובדת היותו יהודי?
אי אפשר היה שלא אכעס. אף שנתמלאתי חימה ביקשתי להבין מה ביהודיות הזו או אם תרצו ביהדות הזו, מנע ממנו להיות שותף בחזון ברית העמים ובחוקם האזרחי?
3. תחילה נתוודעתי לעובדה כי יהודיות מרדכי יוצאת כנגדי בשל היותי מזרע עמלק . הריני מוכתם לדיראון עולם בשל היות אבות אבותיי מהעם העמלקי. נניח לרגע לנכונות העובדות ההיסטוריות ואשאל האם נכון כי אשא על גבי עוון – צלקת אבותיי אני וזרעי עד עולם ? נניח שאבותיי האכילו את אבותיכם בוסר האם דין צדק הוא כי שיני צאצאיהם, בכל מצב , תכהינה לעולם?
, תשב"ר פסקו לי את פסוקי "זכור את אשר עשה לך עמלק ...– מחה תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח!" .
האם מרדכי ועמו באמת מצפים שאקבל את גזר דינכם – שכל יוצאי ירך העם העמלקי ראויים למוות בגלל מלחמה ההיא? האם אתם כיהודים הייתם מקבלים גזר דין שכזה עליכם אם אלוהינו ועמו היו גוזרים להשמיד להרוג ולאבד את העם היהודי מנער ועד זקן טף ונשים בשל מלחמת שאול ושיסוף שמואל ? האם היה זה ראוי שהעמים כולם יגזרו כליה עליכם בשל מלחמות העבר שלכם בכיבוש הארץ ובמלחמות דוד ושאר מלכי ישראל ?
עם הנושא דגל המוסר בעולם יגזור על עולל מוות ומחייה גם אם כולו זך ותמים וחטאו היחיד שהוא נולד לאם מזרע עמלק ? מה קללת הזרע עושה בעולם של חופש בחירי וצלם אלוקי?
משום שמצווה זו מחוייב בה כל אחד מישראל בכל הדורות הרי בבת אחת נתקיים בכם כולכם :" דין רודף!" (וגם רחם היהודייה המייצר "רודפים" ). ו"דין רודף" שלכם במקרה זה זהה לשלנו- כי לפחות בזה הגיון "הבא להורגך..." משותף לכלל הצדק האנושי והדתי.
במילים המניות : לא השארתם לי ברירה!
ומה אם גם הטענה השושלתית היסטורית אינה נכונה ? ההייה בידי מרדכי ספר מגילת יוחסין שלי? וזאת במיוחד לאחר שסנחריב בלבל את העולם ?
4. קל לכם לציירני כשמן- מגושם, מכוער ומפלצתי על מנת שאצטייר כחית אדם. כך קל יהיה לשכמותכם לטפל בי מבלי עכבות מוסריות . אך איני מתכווין להניח לדה-הומניזציה שהנכם מורגלים בה לאויביכם.
ודאי תאמרו לי : "אל לך לשפוט במבט ארצי ולא במוסר אנושי יחסי . צו דתנו הוא מוסר אלוקי מוחלט והוא אמת המידה הבלעדית לטוב ולרוע והוא זה שקבע". או אז אומר: האם אוכל לקבל עלי גם כגוי אלוהות שכזו ? האם סביר כי תבקשוני להכיר ולקבל אלוהות שדורשת כיליוני עם הגיחי לאוויר העולם ? האם זו ראויה להישמע כטענת אלו-הות בכלל?
יתירה מכך עד כמה שירדתי לעומקו של עניין בתורתכם , מלחמת אבותיי באבות מרדכי לא הייתה מופע מקרי ואקראי. תשב"ר של מרדכי פסקו לי "ראשית גויים עמלק " "והמן מן התורה מניין"? עוד משחר ההיסטוריה ומראשית ההוויה יצרה אלוהותכם את רוח אומתנו כהתגלמות הרוע וכאויב אלוקיכם ועמכם . "כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור "
אלו-הותכם הכל יכולה יוצרת אותנו כיישות זדונית המאיימת על בריאתו, על שמו ועל עמו. - וכיוון שיצירתו זו הצליחה ואכן עמדנו בתפקיד שכפה עלינו כגיגית, הוא בא איתנו חשבון. ודין חשבונו לבקש דווקא מבני אנוש-בחיריו לכלות את שיצר לכלות את שמו ועמו . גם את זה מרדכי ואתם שכמותו מבקשים ממני לקבל בהכנעה ? האם בכך אין אתם משימים עצמכם לתגובת המשקל שכך ינהגו בכם אני ושכמותי אם זו משמעות דתכם המונותיאסטית והחמלנית ?
לו היה אלו-היכם מסייג את צוו ל"עושה מעשה עמלק "- היית מתקררת דעתי והיה זה נתפס . אבל התעקשתם על התורשה הביולוגית ולאו דווקא על המורשה התרבותית . כאן מקום חרפתכם!
5. הואשמתי על ידכם כי עשיתי עצמי אלו-ה ופירשתם זאת כשיגעון גדלות וטירוף . האם עלה בדעתכם כי הצעתי אלו-הות חלופית לזו שעולה מדברי השטנה הללו כלפי וכלפי עמי ? אלוהות שמאפשרת ריבוי, גיוון, שונות ושוויוניות בעולם ובמלכות נציגו עלי אדמות, אחשוורוש? אלוהות סובלנית ולא אל קנא ונוקם .
עוד דבר מה מוזר אני מבקש לומר . אלו-היכם לטענתכם הודיעכם כל זאת בהתגלותו אליכם ."קיימו וקיבלו...." בהר סיני, בשושן ובמדי. לו היה אלו-היכם במקביל מתגלה אלי , לאבותי ועדיף גם לעמים האחרים כולם ומודיענו שכך יעלה בגורלנו, ניחא. גם אז לא היינו מבינים את ברית הגורל הבילתי אפשרית הזו אבל אז לפחות הייתה התגלות מוחצת. התגלות שגם אם אינה מובנת בהגיון האנושי, שמא היינו מוכרעים לקבלה . אבל לא כך היה. לא ראינו ולא שמענו דבר. שמעתי , מספרים בבית מדרשכם שתשובה יש לכם לכך בפסוק :"וַיֹּאמַר, יְהוָה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ--הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן, וְאָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ; מִימִינוֹ, אשדת (אֵשׁ דָּת) לָמוֹ. (דברים
"אומרים לפניו (הגויים): ריבונו של עולם, כלום נתת לנו ולא קיבלנוה?
..דברים לג ב) מאי בעי בשעיר ומאי בעי בפארן…
אמר רבי יוחנן: מלמד שהחזירה הקב"ה על כל אומה ולשון ולא קבלוה עד שבא אצל ישראל וקבלוה"
אין בידי מסורת כלשהי על כך וכמדומה שאף לכם אין עדות על מסורת העוברת בתוכנו אודות התגלות אלוקיכם אלינו . יתירה מכך חושד אני בכם שהשאלה אכן הציקה לכם ובכך ביקשתם לפתור מצפונכם .
הכל הנכם מציירים בתוככם , בבית מדרשכם . מדברים עם עצמכם עלינו ומצפים שעמי ועמי העולם כולו יקבלו את גחמות הרוע שאתם מטילים לפתחנו. תסלחו לי אם אעמוד על נפשי ואקהל בראש בית מדרש- נגדי . הלא תבינו! העמים הנם תמונת הראי שלכם!
זה מסביר מדוע עברתי מטיפול במרדכי לטיפול בעם היהודי. לו היה מרדכי מתרץ עצמו בגחמה פרטית היה החשבון מולו לבדו . הוא התעקש להעמיד את כל היהודיות ,העם היהודי והיהדות כנגדי , כנגד עמי , וכנגד כל עמי העולם שזכו לאוניברסליזציה תחת מלכות אחשוורוש.
לא יכולתי להישאר חייב . לא היה מוסרי מצידי להשלים עם רוח, דת, פילוסופיה ואלו-הות שכזו .
לא בצע הכסף עמד ביסוד דברי ה"שטנה" שלי:"יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ; וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם, וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים, וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה, לְהַנִּיחָם. לא הקנאה בעמו הנבחר של האל הדריכוני בתוכניתי ה"שטנית " ט אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יִכָּתֵב לְאַבְּדָם; ואח"כ " לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז."
ההפך הוא הנכון : כ"ראשית הגויים שהוא עמלק מחיתי כלפי היחס של עמכם -דתכם לאלו-הות בכלל ולגויים בפרט. דבר זהו הוא שהביאנו אותי, את אחשוורוש והעמים כולם להקיא אתכם מתוכנו . זיכרו זאת ! אנו תמונת הראי שלכם . הקאתם אותנו מתוככם. אנו חוזרים ומאשרים את המשוואה. תודעת עליונותכם היא שהביאה לשפלותכם .
בשפוטכם אותנו ידיכם אינן נקיות.
מחד מלאים אתם במשפטי ייחוד ונבחרות " ישראל ראשית תבואתו", "ישראל קדמו לעולם " שכשלעצמם הם נסבלים במסגרת המוטיבציה הפנים קבוצתית. מאידך , ההוויה הדתית שהנכם מעמידים בעולם בנויה מבחירה אלו-הית של עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב ומפעולה של הדרה והזרה של האנושות בכללה. זהו אקט אלים גם אם זה בא מתוך רצון להעצמה ושביעות רצון עצמית .
כשאמרתי ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים נתכוונתי בעצם לשני דברים שהם אחד בשורשם . אמרתי שאתם מפורדים ונפרדים מבין העמים . מתבדלים , מתנשאים ומרחיקי
אחווה . ואמרתי עוד כי "ישנו" מהיות "עם אחד" . שהעם הזה בעצמו ובתוכו מפוזר ומפורד .
ואלו שניים שהם אחד , הכיצד? ההדרה המובנית ברעיון הבחירה כפי שהחלטתם לאמץ אינה רק כלפי חוץ , בין העמים . היא גם פועלת כלפי פנים . אם הנהגותיכם המוסריות האלטרואיסטיות מכוונות לאחיכם במצוות בהיותכם סומכים על כך שהנכם "עם אחד " ושכביכול יש אחוות אנ"ש בין מרכיביו כנגד כל האחרים, אז דעו כי ככה לא בונים עם . זאת עיקר טענתי בפני אחשוורוש .
ישנו מהיות עם אחד ולכן למלך אין שווה להניחם .
ראיה לדברי הוא ממרדכי היהודי אשר גלה עם גלות יכניה מלך יהודה .
מדוע הוא "יהודי" מפני שהוא מובחן מהישראלי שכבר החל להיעלם מהעולם . ישראל שנחלק מיהודה . הלא גולה זו היא תוצאה של מלחמת אחים ארוכת שנים שהחלה כבר מהדור השני למלכותכם . מלחמה שנכון יותר לנעוץ את תחילת ושורשיה כבר בראשית היווצרותכם לעם, בין בני רחל לבני לאה, במשפחת ישראל . מה ששוב מלמד כי הבחיריות הזו , תודעת הנבחרות מזינה שנאות ומלחמות אחים . היא מלווה אתכם גם ביציאתכם לגלות שניה וארוכה וגם באי יציאתכם השלימה ממנה.
מקורותיכם מעידים בכם :
.
8. היו בכם חכמים בעלי לב וביקורת עצמית וידעו להצביע על החורים השחורים שפתחת הר סיני – ההר בו ירדה שנאה לעולם .
הנה למשל , עמלק זה שנוא נפשכם הדתית קורא מקרה התיגר על אלוה-יכם ודתכם . ראו נא מאיין הוא .. "וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ לֶאֱלִיפַז בֶּן עֵשָׂו וַתֵּלֶד לֶאֱלִיפַז אֶת עֲמָלֵק אֵלֶּה בְּנֵי עָדָה אֵשֶׁת עֵשָׂו".
דבר חז"לכם היה במסכת סנהדרין (צט..... , "אחות לוטן תמנע" מאי היא? - תמנע בת מלכים הואי, .... בעיא לאיגיורי (רצתה להתגייר), באתה אצל אברהם יצחק ויעקב ולא קבלוה, הלכה והיתה פילגש לאליפז בן עשו. אמרה: מוטב תהא שפחה לאומה זו, ולא תהא גבירה לאומה אחרת. נפק מינה עמלק, דצערינהו לישראל (שהציק לישראל). מאי טעמא - דלא איבעו להו לרחקה (שלא היה עליהם להרחיקה)."
כול כולו של עמלק זה הוא משורש ההרחקה של אבותיכם מייסדי דתכם . כל הצער שעשה עמלק לישראל היא תגובת נגד לצער אימו שבבחירתה ביקשה להרחיב ולפרוש אף עליה את חופת היהדות ודחיתם אותה . לפעמים אתם מגלים גאונות של הבנה לדברים שבאים עליכם כתוצאה ממעשיכם .
9. והנה עוד דוגמא :
יחס שלילי זה גיליתם בציירכם את דמות אבי זקני עשיו כחית שדה מפלצתית , שנדחה פעם אחר פעם על ידי יעקב , הן בקניית הבכורה , הן בהונאת הבכורה , הן במפגש הפיוס ובהחבאת דינה ,
והן באי מוכנות להתנהל מחדש זה לצד זה בארץ מגורי יצחק.
זעקת מרדכי זו שהרעידה את כל העיר שושן הבירה עם כל הכאב והעלבון היא לא זעקה מפתיעה . כבר חז"לכם הבינו והסבירו שזו תגובה במאזן האימה שאתם יצרתם .[1]
אמר רבי חנין: כל מי שאומר שהקב"ה וותרן (ומוותר לצדיקים), יקרעו בני מעיו, אלא הקב"ה מאריך אפו, אבל גובה את חובו, תדע שהרי זעקה אחת הזעיק יעקב לעשו, דכתיב (בראשית כ"ו) 'ויצעק צעקה גדולה ומרה' והיכן נפרע לו? בשושן, שנאמר: "ויזעק זעקה גדולה ומרה" (אסתר רבה ח')
יעקב הזעיק לעשיו בכך שדחהו מהשיתוף שביקש יצחק לחולל בין שני האחים .בכך שרצה לבטל את גזירת פרידת שני הלאומיים ואת קללת הלאום מלאום יאמץ . אם כך עשה באה תמונת הראי בימי ואני הפרדתי אתכם מכל עם . ראו נא במקורותיכם עוד בשחר ההיסטוריה היו בעלי אומץ מוסרי הרואים למרחוק ומזהירים כי התנהלות שכזו תצמיח התנהלות נגדית. אלה בדיוק דברי.
על כורחכם עליכם להודות כי יש משהו בנפשיות הישראלית שנתעצבה אצל יעקב והמשיכה משם והלאה עד אלינו (המן) והיא היא זו שיצרה ויוצרת את תמונת הראי . אם שם דחיתם אותנו והמשכתם מחמת השם גם כאן לדחות אזי ביום מן הימים יהיה מי שידחה אתכם .
10. יתירה מכך ברכת יצחק לעשו " וכאשר תריד ופרקת עולו מעליך " כוללת רשות למרוד ביעקב. "כשיעבוד בך בפרך לא תוכל לסבול ופרקת עולו" [רשב"ם פרק כז מ']. או כדברי הרמב"ן "ירמוז לישראל שלא יתגרו בם יותר מדאי לעשות עמם רע" [שם]. לעשו זקני כמו גם לי יש זכות למרוד, אם יעקב- או מרדכי רודים בנו שלא בצדק. אם יחסם אלינו משפיל ואינו צודק.
התבוננות שלי בהיסטוריה היהודית לאורה של פרשנות זו מגלה כי בחשבון אחרון' העם היהודי לא ידע כיצד למשול באחֵר, בגוי, באופן הגון. שאם לא כן מדוע תקיפה ידו של עשו על יעקב לאורך רובה של ההיסטוריה היהודית? זהו כשלון מהדהד המחייב חשבון נפש. לא פחות משמעותית המסקנה הנוספת העולה מגישה זו. שלטון היהודי על הגוי אין פירושו עצם השליטה והעליונות. השליטה אינה זכות יהודית מהותית המוקנית באופן אוטומטי. שלטון יהודי על הגוי הוא מצב המותנה בדרך השליטה היהודית. לאדם הגוי יש זכות מוסרית, הומאנית, אוניברסלית למרוד בשלטון יהודי לא ראוי.
והנני ואוכיח זאת מיחסכם אל הגויים בכלל בשמם אני דובר עליכם שכן "ראשית גויים עמלק" .
ומה ראיתם בגויים בכללם ? האם ראיתם בני אדם ?
אמרו נא לי איזה סוג של אדם מעצבת הקביעה הרואה בנו ככאלה שאינם בני אדם ? להזכירכם "אתם קרויים אדם ואין העכו"ם קרויין אדם"שכן כך שח רשב"י (יבמות סא ע"א) אם "אתן צאני צאן מרעיתי " ..."ובכם בחרתי אזי "אדם אתם" (יחזקאל לד' ,לא ) וכל השאר פשוט לא !
מכאן נקל לכם לקרוא עלינו עם הדומה לחמור ומימלא "בשר חמורים בשרם וזרמת סוסים זרמתם "
על אותו "אדם" יכולתם לדרוש "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם " ....אפילו גוי ועושה את התורה הרי הוא ככהן גדול. (ספרא, אחרי מות ט', י"ג). תודעת בחירתכם צריכה הייתה להביאכם לשיפוט האדם על פי מעשיו ולא על פי ייחוסו הביולוגי "וחי בהם" – כפי שהוא חי בהם.
ואילו אתם רובכם ככולכם בחרתם בקביעות כמו :א"ר אבהו, אמר קרא: (חבקוק ג') "עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים," ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח, כיון שלא קיימו, עמד והתיר ממונן לישראל.
ומכאן נתנה הרשות לכל הוראות דאורייתא לפגוע בנו כלכלית :
".... רבי יוחנן אמר, מהכא: (דברים ל"ג) הופיע מהר פארן, מפארן הופיע ממונם לישראל. תניא נמי הכי:...., (משנה בבא קמא ד, ג) שנאמר: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, ואומר: הופיע מהר פארן". מגמה זו של פגיעה בנו והחלשתנו מתפשטת גם מעבר לתחומי יחסי הפרט עם הגוי אל תחומי הדין והמשפט הישראלי . כך יסדתם אפליה דינית בין ישראל לגויים. מצד אחד לא לתת לנו להוציא כסף בדין ומצד שני להוציא מאתנו כמה שיותר כשישנה עילה לכך.
... דאמר רב הונא: מנין לגזל הכנעני שהוא אסור? שנאמר: (דברים ו') ואכלת את כל העמים אשר ה' אלהיך נותן לך, בזמן שהן מסורים בידך, ולא בזמן שאינם מסורין בידך. אמר שמואל: טעותו מותרת .
אתם שומעים? גזל רכושנו מותר בזמן שאנו מסורים בידכם .האם זה מסביר מפני מה אנו דואגים שתהיו מסורים בידנו ככל שניתן, שמא לכך אתם צריכים כדי שתכירו בשייכותנו לרכושנו. .הפליא עשה רבן גמליאל שאסר גזילתנו , אבידתנו וטעותנו מטעם חילול ה' כמופיע בירושלמי: "באותה שעה גזר רבן גמליאל על גזילות נכרי שיהא אסור מפני חילול השם[11]".
זהו שאמרתי חילול ה' יש אצלנו הגויים באלוקים אם זהו מוסרו.
מילא איסוריכם להתרחק מע"ז : אסור ניהול משא-ומתן עם גוי סמוך לאידו, יין נסך מדין הנאה מתקרובת, בנייה הקשורה לעבודה זרה ומכירת תקרובת. איסורי "חתנות", סתם יינם ופתם הקשורים לריחוק מעבודה זרה: מילא איסורי ייחוד עם גוי ומכירת כלי זין גוי, וכדו' ...כל אלה הגיונם ומוסרם מונח בתרבות המאיימת שכנגדה מתגוננים . אבל ,קביעות מקוממות כמו : תניא: הגויים _(בש"ס שלנו עכו"ם)... - לא מעלין ולא מורידין. (עבודה זרה יג ע"ב) או האיסור להציל גוי שנמצא בסכנת חיים. ואיסור להעניק חיים "בת ישראל לא תניק בנה של נכרית מפני שנותנה לו חיים. (ירושלמי עבודה זרה פ"ב ה"א)
עד היכן הפלגתם ?
מפני פחד , (בזמן שאין מסורין בידיך ) מפני איבה , מפני חילול השם ומפני דרכי שלום נכונים הייתם לכבוש את ההפליה המתנכלת והפוגענית הזו כלפי הגוי ועד למצב שניהיה מסורין בידכם. האם מבינים אתם משום מה אנו משתדלים שתהיו אתם מסורים בידינו.
כיצד התורה המוסרית שלכם שלטענתכם דרכיה דרכי נעם, והיא תורת הטוב והחסד, תקדש את בחירתכם בביעור בכל דרך אפשרית את שאינם כמותכם?
מחד תאמרו מעל כל במה אין התורה מיועדת לגויים ואין אנו מסיונרים, אינקוויזיטורים וגיהדיסטים לכפות את אמיתתנו על האחרים ואף קשה לכם בגרים מאידך, הנכם מציעים תורה ויחס שלא מאפשר לנו להכיר מעמדנו על פי תורתכם אתם . ברצונכם תדברו בשפת הבחירה וברצונכם תדברו שפה מטאפיזית – דטרמיניסטית . . השפה הדתית בה אתם משתמשים סובלת מסתירות ומדיסוננס קוגנטיבי
זיכרו את מעשה רבן גמליאל שבאו נציגי המלכות ללמוד את כל התורה ובסופה פסקו " כל תורתכם נאה ומשובחת חוץ משני דברים הללו שאתם אומרים בת ישראל לא תיילד לנכרית אבל נכרית מיילדת לבת ישראל, בת ישראל לא תניק בנה של נכרית אבל נכרית מניקה לבת ישראל ברשותה, גזילו של ישראל אסור ושל נכרי מותר - באותה שעה גזר רבן גמליאל על גזילות נכרי שיהא אסור מפני חילול השם..... (ירושלמי בבא קמא פ"ד ה"ג[16])
הנה שוב באנו ללמוד תורה מכם ואנו נדחים. לא רק בשל העובדה שדמינו מותרים תרתי משמע אלא גם מפני שאין בנו, במוסרנו הפנימי ובמצפוננו את ההסכמה לעיקרון הסגולה המוציאה והדוחה שרבן גמליאל הכיר בה לשעה מפני חילול ה' .
יצרתם מילכוד שאינו פתיר : מחד אנו צריכים לקבל ממכם שאלוקיכם הוא גם אלוקינו המותיר שארית מועטת לאנושיותנו בשבע מצוות בני נוח ומאידך, לא רק שאסור לנו לילמוד תורתכם אלא בתורתכם אתם יוצרים דימוי שלנו שלא מאפשר לנו לקבל את תורתכם. יתרה מכך היא הופכת להיות איום קיומי עבורנו ומאלצתנו לדאוג שתהיו מסורים בידנו ושלא יתהפך הגלגל.
שמא תאמרו שהלכות אלו ויחס זה אינה פגיעה בגויים ככאלה אלה בשל מופעם ההיסטורי כרשעים ויעידו על כך ההלכות הדומות והנוגעות ברשעי ישראל . עוד תאמרו ההלכות הללו צמחו בעולם שהגויים עושים "מעשי עשיו" בין עובדים ע"ז בין פרוצים ברשעות מוסרית. – אם כן היה עליכם לעדכן זאת .
הפוסק ר"י קארו דחה אפשרות זאת : "ומילתא דפשיטא שכל הגוים שווים בזה [בהשבת אבדה] בין עע"ז בין שאינם עובדים, דהא לאו אחיך נינהו, (בית-יוסף, חושן-משפט רסו, א)
אתם מבינים אנחנו לא אחים ! לאו אחיך הוא ! עשיו לא אחי יעקב ! הבחירה שלכם דחתה את האחווה . "הלא אח עשיו ליעקב ואוהב את יעקב ואת עשיו שנאתי. "
וכך גם הרמב"ם "אבל הגוים שאין בינינו ובינם מלחמה ורועי בהמה דקה מישראל וכיוצא בהן אין מסבבים להן המיתה ואסור להצילן אם נטו למות, כגון שראה אחד מהן שנפל לים אינו מעלהו, שנאמר (ויקרא י"ט ט"ז) לא תעמוד על דם רעך , ואין זה רעך. (הלכות רוצח ושמירת הנפש ד, יא) .
חכם אחד יחיד היה בכם המאירי שמו שהכיר במילכוד שנוצר וניסה בכנותו להתיר זאת .הוא פוסק שכשהנכם רואים כי אנו מתנהגים בצורה מתורבתת ומנומסת (שבע מצוות ב"נ בטיבעיות ) אזי עליכם לשנות אלינו את היחס. או אז אנו דומים בעיניו ל'גר תושב', שקרוב בדיניו לישראל.: "הא כל ששבע מצוות בידם דינם אצלנו כדיננו אצלם ואין נושאין פנים בדין לעצמנו ומעתה אין צריך לומר שכן באומות הגדורות בדרכי דתות ונימוסים. (בבא-קמא לז ע"ב ד"ה "שור של ישראל") .. הרי הם כישראל גמור לדברים אלו... (שם קיג ע"ב ד"ה "נמצא")
והרב קוק בעקבותיו:" לבד מה שהעיקר הוא כדעת המאירי, שכל העמים שהם גדורים בנימוסים הגונים בין אדם לחבירו הם כבר נחשבים לגרים תושבים בכל חיובי האדם. (אגרת פט, עמוד צט)
אעפי"כ נראה בעינכם כי הלאומני פרטיקולרי המרבה שנאה קנאי הוא וחסיד לאלוקיו ואמונתו לוהטת לאלהי ישראל הקנאי .
. מחד באים אתם בטענה על רשעותינו כביכול מאידך עושים כל לאל מוחכם להקדיח תבשילנו עוד מרחם משחר באשר הוא שם ובאין לו סיכוי שלא להרשיע . או אז אנו נשפטים מדוע היינו כה רעים .
והנה במלכות אחשורוש יצרנו את ההזדמנות לשמור על השפה הפרטיקולרית אף שבמקביל יצרנו האחדה של מפגש בין שפתי – תרבותי. לשם כך הזמנו אתכם לסעודת אחשוורוש . מה עשינו שם 180 יום ? האם כפי שפרשניכם המגמתיים פירשו : הוללות ושכרות .חס ושלום! שוחחנו על שלום עולמי, על שפה בינלאומית המאפשרת בתוכה גוונים לעשות כרצון איש ואיש . ביקשנו ליצור חזון אחרית הימים . האם לא מאת ה' הייתה זו ? האם אין זה המשך להכרזה "כה אמר ה' למשיחו כורש" מכוח המדיניות הזו זכיתם לבנות את ביהמ"ק ולשוב חלקכם לארץ בחירתכם .
כה אמר ה' למשיחו אחשוורוש – צור אומות מאוחדות .
היה בכם נביא שקרא אל העמים בשפה ברורה ואז תאמרו לי כי הנה העתיד ועמם דברי הנביאים מצפים למימושם בחזון אחדות העמים וכו' וכו'
הנני לומר לכם דבר מה .העתיד הזה לא יגיע כל עוד אמונת הבחירה וההדרה הזו מובנית היא בשורשי תודעתכם הדתית והיא תנאי הכרחי לה . אתם במילכוד שאינו פתיר. לעולם תאשימו אותנו בצרותיכם כשמצעכם הדתי הוא קרקע נוחה לגידולי הבר האנטישמיים ולצרות שבעקבותיהם . בכך נהיה נידונים אתם ואנחנו למלחמת עולם לעולם . ובמלחמה כמו במלחמה השורד מנצח. המנצח נבחר . או אז אל תשאלו מפני מה נבחרתם סגולה מכל העמים להיות מושפילם ונירדפים . זה בדיוק הבחירה הזו היא בעוכריכם גם אם תעטירו עליה שכר לאין סוף לעתיד שלא נראה סופו.
ספק – עמלק -------הנה תאמרו שוב הטלתי ספק והוכחתי עצמי כעמלק . וכדי להתגבר עלי שוב תאמרו "עד דלא ידע" ולבטל את השכל כדי ששוב תוכל לצוף השנאה הזו בלא ביקורת ולכן גם ברוך מרדכי לא בנקל יהיה לכם.
תתלו אותי ! אבל אינכם מחסלים אותי. אינכם מוחים אותי- אותנו. כי בכל פעם שתזכרו את אשר עשה לך עמלק- המן- הגויים שוב תצוף שאלת האנטישמיות ושוב תשוב השאלה מילא אנחנו אבל אתם מה חלקכם בה ?
[1] . פעם אחד מה"מתנגדים" של הרב קוק שאל אותו בפורים, מה הוא יכול לדרוש מהפס: ואחות לוטן תמנע, בחושבו כי אין מה לדרוש על שלושה מילים אלו. והרב השיב לו תשובה ארוכה על טעויות שעשינו בעבר ושלא העלנו ניצוצות של קדושה ולכן עמלק עדין בתוכנו. הדרשה הייתה מלאה פלפולים עמוקים מש"ס פוסקים אגדה וזוהר שהרב היה בקי בהם עד שבסוף הדרש הקם המתנגד וחיבק את הרב ואמר לו ביידיש: "רבי, אני אוהב אותך!" (מועדי הראי"ה לפורים)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה